ماذا يأكل مريض قرحة و التهابات المعدة

قائمة طعام مريض قرحة و التهابات المعدة
الوجبات الثلاث الرئيسية:-
·        خبز -  جبنة بيضاء قليلة الملح -  بيض مسلوق -  فول مدمس أونابت مقشور يضاف  اليه قليل من الملح و الزيت- عسل نحل.
·        دجاج أو لحم بتلو أو لحم أرنب أو سمك مشوى أو مسلوق جيداً.
·        لحم مفروم على هيئة كفتة بدون بصل و بدون توابل و تسوى على البخار.
التحلية :-
·        جيلى – أرز بلبن – مهلبية باللبن- كومبوت فاكهة- فاكهة طازجة مثل :
(تفاح – موز – كمثرى – بطيخ – شمام – عنب).
الممنوعات
المنبهات:
·       التدخين بانواعه – القهوة – الشاى – المشروبات الغازية و الكحولية .
الادوية:
·        جميع انواع ادوية الروماتيزم سواء  بالفم أو الحقن أو اللبوس.
·        جميع مشتقات الكورتيزون.
·        جميع ادوية الصداع كالاسبرين وخلافه عدا الباندول.
الحمضيات:
·        الليمون  - البرتقال بانواعه – الخل – الطماطم – المعلبات بانواعها من عصير فاكهة و خلافه – المانجو – المشمش .
التوابل:
·       الفلفل – الشطة – المخللات – التوابل بانواعها – الصلصات المسبكة.
المقليات:
·        يفضل الابتعاد عن المقلى عموماً.
أرشادات لمرضى ارتجاع المرئ
·        تخفيض الوزن – و الاكل ليلا يكون و جبات صغيرة
·        وضع الرأس عاليا اثناء النوم (مخدة عالية)
·        الامتناع عن الطعام قبل النوم ب 3 ساعات
·        الامتناع عن التدخين نهائيا
·        اجتناب الاكلات الدسمة  و الحلويات قبل النوم
يجب الاتصال بالطبيب فورا عند حدوث براز لونه اسود
د/أحمد جلال
ت:035566125          موبايل:0105218893
264 ش ملك حفنى سيدى بشر بحرى بعد تقاطع خليل حمادة

Comments

  1. السلام عليكم : هل الرمان مفيد أم مضر

    ReplyDelete
    Replies
    1. الرمان و قشره يعتبرا من الاغذية الجيدة لعلاج التهاب المعدة

      Delete
  2. السلام عليكم
    ما هي أعراض التهاب المعدة ؟
    وما هي الاطمعة المسموح بها لمرضى التهاب المعدة ؟

    ReplyDelete
  3. التهاب المعدة من الممكن ان لايوجد له اى اعراض او تبدأ بالاحساس بالالم فى منتصف المعدة مصاحب للطعام بعده فترة او الاحساس بالامتلاء او عدم القدرة على اكمال الوجبة المعتادة او احساس بالالم عند الصيام فترات طويلة
    يفضل الطعام المسلوق او المشوى اثناء التهاب المعدة

    ReplyDelete
  4. دكتور انا اعاني من الالتهاب من ٥سنوات وفحصت قبل يومين ووصف لي الدكتور هذا الدواء colmediten هل هو نافع؟وهل من الممكن ان يزول هذا التعب ابدا ؟وهل من الممكن ان يسبب لي اعراض سيئه مستقبلا ،ارجو الرد وشكرا

    ReplyDelete
  5. هذا العلاج خاص بامراض النقرس و حمى البحر المتوسط فان كنت تعانى من ايهما فهو مفيد لهما و لكنه ليس له علاقة بالتهابات المعدة

    ReplyDelete
  6. شكرا ، هل من الممكن ان يسبب هذا المرض الوفاه؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. اذا حدث نزيف شديد من الممكن ان يؤدى للوفاة

      Delete
  7. لدي التهاب في الفم واتساع في فم المعده والتهاب ايضا وبعض التقرحات ما العلاج؟؟ وهل التهاب الفم ناتج عن التهاب المعده وتقرحاتها ؟؟ولدي ايضا اعصاب في المعده؟؟ما الاسباب وما العلاج؟؟من فضلكـ دكتور أحمد !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. بعض الامراض الاخرى من الممكن ان تسبب تقرحات الفم فلابد من التشخيص الدقيق للاعراض حتى ياتى العلاج مناسب للتشخيص و اذا كنت تعانى من التهابات المعدة بدون سبب عضوى تصبح ادوية حركية المعدة مفيدة فى تلك الحالات

      Delete
  8. سلام عليكم
    بعد ماعملت المنظار في المعده لقيت عندي قرحه شديده في المعده وانسداد في الاثنى عشر من الالتهابات والقرحه عاوزه اعرف ايه نوعية الاكل اللي ممكن اكله

    ReplyDelete
    Replies
    1. قراءة المقال تجيب عن اسئلة حضرتك

      Delete
  9. هل التهابات المعدة مرض مزمن يعني المريض يضل ماشي على نظام الاكل طول حياتة او فترة معينه

    ReplyDelete
  10. التهاب المعدة ليس مرض مزمن و لكنه مرض يحتاج للعلاجو المحافظة خلال فترة العلاج على الطعام للشفاء منه

    ReplyDelete
  11. ..قبل شهر ونصف شخص الطبيب اصابتي بالتيوفوئيد ووصلف لي دواء سيبروكسين (سبير و فلو كساسين) وتحسنت حالتي لكن منذ اسبوعين اصبحت اشعر بغثيان شديد اول 6 ساعات من الاستيقاظ من النوم وفقدان شهيه ومغص في البطن و اشعر بالالام وحرقه في المعده وصداع وخمول ثم تبدا الاعراض تزول مع مرور الوقت ثم عدت الى نفس الطبيب فقال ان اعراض التيفوئيد زالت ولكن ربما هذا من تاثيراته وطلب مني اعادة الدواء ..اعدته ولكن بدات اشعر بمضاعفات مثل الدوار والكوابيس والنوم المقطع والالام في المسالك البوليه واشك انها من الدواء ولازلت اعاني من الغثيان والالام وحرقه في المعده وفقدان الشهيه والشعور بالامتلاء والرغبه بالتجشوء ..سؤالي هل ترجح اصابتي بالتهاب المعده بسبب الدواء وهل تنصحني بايقافه ؟ وما هو سبب الغثيان الشديد والدوار حال نهوظي من النوم وكيف اتخلص منه ؟وما هي الاطعمه المناسبه لحالتي ؟ جزاكم الله كل خير وفرج عنكم كربكم

    ReplyDelete
    Replies
    1. كثير من التهابات المعدة العصبية اى التهاب غير عضوى تحدث بعد اصابات الجهاز الهضمى بميكروبات

      Delete
    2. بعد التحية
      انا عملت منظار علي المعده والاثني عشر وجد ان بها التهاب مزمن وجرثومة المعدة من فضلك تذكر لي نظام تغذية وهل استمر علية طوال حياتي
      واشكركم

      Delete
  12. د. احمد من فظلك آني عندي جرح بسيط بـ المعده واعطاني الطبيب علاج لمدة شهر وخلص الشهر وبعد اكو آلام
    ارجو الرد

    ReplyDelete
  13. السؤال غير واضح !!!!

    ReplyDelete
  14. السلام عليكم انا اشعر بالم في معدتي كحرقان شديد وصل الي اني لااستطيع ان اثني جسمي او اجلب شئ من الارض وكان في جمر في معدتي اريد ان اعرف ما هو الدواء وما هو الاكل الواجب علي ان ااكله وهل منتجات الالبان مسموح بها مثل الذبادي واشرب الحليب

    ReplyDelete
    Replies
    1. عند وصول الالم لهذه الدرجة تحتاج الى زيارة الطبيب لتحديد اذا كان الالم من المعدة ام من البنكرياس و بالنسبة لنظام الاكل كما هو مكتوب بالمقال

      Delete
  15. د/ أحمد, عندى سعال شديد مصحوب ببلغم لونه ابيض وخاصة وبشدة فى الصباح الباكر ومساءَ لمدة تزيد عن ثلاثة اشهر قمت بالكشف على الصدر وعملت اشعة واختبار
    peak flow , والحمد لله صدرى لا يشتكى من شىء
    فما تشخيصك لحالتى؟

    ReplyDelete
  16. من الممكن ان يكون السبب ارتجاع المرئ و تحتاج الى مضاعفة الجرعة العادية لمثبطات افرازحمض المعدة تحت اشراف طبيبك

    ReplyDelete
  17. دكتور احمد انا بيجيلي الم شديد في اعلي المعدة و زي لام الجوع اتشخصت من دكترة التهاب في المعده بس مقتنعتش رحت للدكتور تاني عملت تحلل اتش بيلوري و دع ايجابي ابتديت اخد دوا لمدة اسبوعين دواء ثلاثي كلاثروميثين مع اموكسوسيلين و جسترلوك 40 قعدت عليهم اسبوعين 500 جرام مساء صباحا و بعدين اتحسن الوضع و رجع بعد فترة الالم تاني في اعلي المعدة انا معملتش منظار بس الدكتور قالي الاعراض اللي عندك اعرض قرحه في الاثني عشر و الحين انا ماشي على الجسترلوك 40 قرص يوميا مع الموتليوم3 مرات ونسيت اقول اني سعات الراو بيكون لونة اسود زي ماحضرتك قولت ارجو من حضرنتك الرد

    ReplyDelete
  18. براز اسود يعنى فى نزيف لازم منظار معدة

    ReplyDelete
    Replies
    1. القرحه بيكون ليها علاج تاني غير اللي انا اخدتة او بخدة الحين جسترلوك 40 مع موتيليوم و البراز الاسود حصلت مرة او مرتين و بعدها بقي عادي و حضرتك رئيك ايه في العلاج و الحاله

      Delete
    2. علاج جيد لكن المدة تختلف باختلاف حجم الالتهاب

      Delete
  19. رأى الدكتور ايه فى البراز البنى لما يحصل مره او مرتين تلاته وبعدين يرجع تانى لونه الطبيعى مع التبادل ايضا بالامساك والاسهال هل هذا يدل على شئ وانا حاليا بتعالج واخذت كونترلوك 20 لمده اسبوعين وقبلها اخذت زانتاك اسبوعين ( نضرا لانى كنت اعانى من االم شديد فى اعلى المعده جهه اليمين وعملت اشاعه تلفزيونيه ووجد عندى التهاب فى الاثنى عشر والمعده والحمد لله المراره سليمه وهذا الالم الشديد كان يسمع فى ظهرى وصدري ويغيب فترات ويأتى مره اخرى )

    ReplyDelete
    Replies
    1. اعتقد ان حضرتك لديك قولون عصبى
      http://drahmedgalal.blogspot.com/2011/08/blog-post_846.html
      نقرأ هذا المقال

      Delete
  20. وهل اكل المخبوزات ضاره بالتهاب المعده مثل البتيه بالجبنه والبقسماط والارز الابيض مع الاكل والمكرونه وعمل الاكل بزيت الزيتون وكنت عيزه حضرت تقول لى المشروبات المفيده للاتهاب المعده ولوكانت ساخنه ام بارده افضل والعسل الاسود ومدى ضرره على الاتهاب ارجو الرد على كل هذا لانى فى حيره ما بين الضغط الواطى والانيميا

    ReplyDelete
  21. السلام عليكم انا عندى التهاب فى المعدة والحمدالله دلوقتى احسن والدكتور قالى خلاص بس عطانى علاج تانى لمدة شهر كمان ودلوقتى افضل ماشية كمان على الاكل اللى حضرتك كتبةولا اكل عادى

    ReplyDelete
  22. لا خلاص بما ان التهاب المعدة تم شفاءه ناكل عادى بالمعقول
    يعنى كلوا ولا تسرفوا

    ReplyDelete
    Replies
    1. طيب يادكتور وبالنسبة للعلاج التانى دة عشان اية وانا خايفة اكل تيجى تانى وبقالى شهر ما اكلتش وخايفة جدا

      Delete
    2. معلش يادكتور وكمان عندى امساك

      Delete
  23. السلام عليكم انا عندى 20 سنة واشتكيت من معدتى وان بنزل بلاغم كثير وريحة فمى كريهة روحت للدكتور طلب منى منظار والنتيجة ان انا عندى التهباات شديدة لجدار المعدة وادنى ببيزول وميوكوستا ودميبردول وفضلت شهر علية ومش حسيت باى تحسن بالعكس حالتى سأت والدم عندى زاد وضربات قلبي علطول سريعة وبتجيلي قبضة في صدرى واوقات بتيجيلي في ضهرى روحت لدكتور تانى من يومين كتبلي علي علاج تانى الس فيرى وميوكوستا وجاناتون وانتوبرال وكابرون انهى يادكتور الاحسن بالنسبالي وهفضل علي الحال دة لامتى وشكرا جدا لحضرتك

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممكن يكون الموضوع نفسى و نحتاج ادوية تقلل التوتر بجانب علاج المعدة

      Delete
    2. زى اية يا دكتور الادوية اللى بتقلل التوتر

      Delete
  24. السلام عليكم
    دكتوراحمد انا كان عندى التهاب شديد فى المعده وكان عامل معايه نزيف فى البراز لونه اسواد ورحت المستشفى وخدت محاليل وحقنه والحمد لله انا دلواقتى خفيت منه فا كنت عايز اعرف اللى كان عندى دى قرحه ولا التهاب ؟ وعلى فكره الوجع كان ماسمع فى ظهرى بس الحمد لله كله راح منى

    ReplyDelete
  25. ما هى نتيجة المنظار ؟

    ReplyDelete
  26. انا مش عملت منظار عشان الوجع ده جالى مرتين بس والحمد لله راح منى بس انا كنت عايز اعرف هى دى كانت التهابات ولا قرحه اعتقد لو قرحه مش كان خف ولا ايه ؟ وهل لو التهابات تعمل نزيف فى البراز بس حفيف خالص

    ReplyDelete
    Replies
    1. بما ان البراز اسود لازم حضرتك تعمل منظار حتى لو بقيت كويس الان لان ده من علمات الخطر

      Delete
  27. طيب اللى عندى ده كان التهاب ؟ وهل التهاب يعمل نزيف فى المعده ؟

    ReplyDelete
  28. طيب يا دكتور احمد لو البراز راجع طبيعى برضو يبقى لازم المنظار ؟ ومعلش انا اسف تقلت عليك فى الاسئله

    ReplyDelete
  29. دكتور انا بيجيلي الم على فترات..غازات..امساك و اسهال..و انتفاخ شديد بعد اي حاجه اكلها او اشربها .. و ترجيع ... روحت لدكتورين .. اخدت ادوية محصلش تحسن..وكان التشخيص التهابات في المعدة و التهابات في القولون شديدة ...
    الادوية : موتيليوم..سيبروفلوكساسين...كولوفيرين..نيكسيام..فلاجيل
    ارجو الرد. وشكرا

    ReplyDelete
  30. حضرتك محتاج تكشف و تعمل سونار و مجموعة من التحاليل اولا لان الاعراض اللى حضرتك بتوصفها ممكن تكون حاجات كتير

    ReplyDelete
  31. د/أحمد .. سعادتك أنا كان عندي التهاب حاد في المعدة والقولون العصبي والبروستاتا والحمد لله شفيت من المعدة وحاليا أعاني من القولون والبروستاتا وضيق شديد في التنفس من ارتجاع المرئ .. أريد أعرف أفضل علاج لالتهاب الحاد في المرئ لأنه اصبح ضيق أوي ولا أستطيع التنفس .. وجزاكم الله عنا خيرا

    ReplyDelete
  32. السلام عليكم دكتور انا عندى قرحة فى المعدة وبيصحيها وجع بالظهر فظيع وعملت كمان قبل الوجع تحليل براز الدكتور الصيدلى قالى عندك عسر هضم وفطريات ودانى فلاجيل وديجيستين اية النصيحة شكرا

    ReplyDelete
    Replies
    1. عند وجود الم بالظهر و سوء هضم يفضل عمل تحاليل واشعةعلى البنكرياس

      Delete
  33. سلام وعليكم دكتور أحمد انا عندي الأم في الظهر وأحيانا في يدة اليسر وآلام بطن جهة اليمين

    ReplyDelete
  34. سويت تحاليل دم والبراز بس طلع نتيجة سليم الطبيب قلي اني عندي التهاب معدة هل هذا صحيح


    ReplyDelete
    Replies
    1. ناحية اليمين من الممكن ان تكون المرارة او الاثنى عشر او الكلى او القولون

      Delete
  35. الدكتور احمد .. انا لدي التهاب بالمعده انا في امريكا ولاول مره اعاني من الاتهابات بالمعده كان معي التهاب بالمسالك البوليه بس الحمد لله راحت والدكاتره حكو انو هاد الاتهاب اللي بالمعده مو عارفين كيف وصلت البكتيريا للمعده وصف لي الدكتور ciprofloxacin hcl وكمتن metroidazole لتلات ايام شو ممكن هاد الالتهاب يكون ؟ وممكن يتطور ؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. يفضل الالتزام بالعلاج و متابعة الالام. اذا استمرت يتم اجراء منظار معدة

      Delete
  36. دكتور احمد مرحبا أنا 22 سنة انا عندي ألم في بطني وخصوصا الجانب الايمن تحت القفص صدري وبدأت اشعر بالدوار والارتخاء و فقدت الشهية هل بسبب المعدة

    ReplyDelete
    Replies
    1. الناحية اليمين بها المرارة و الكلى اليمنى و الاثنى عشر و القولون لابد من الفحص و التحاليل و الاشعة لبيان السبب

      Delete
  37. السلام عليكم دكتور انا عندي ارتجاع بالمري من اسبوع عم اعاني من المشكلة لدرجة صرت اخاف اكل بس عم يرافق ذلك كانو يوجد شي في منطقة الحنجرة وصعوبة في عملية البلع والاكل بعد ما اكل بيطلع برا

    ReplyDelete
    Replies
    1. يفضل اجراء منظار معدة لان صعوبة البلع من الاعراض اللتى تحتاج التدخل السريع لبيان سبب العرض

      Delete
  38. سلام عليكم انا عندي دوالي في المعدة وحقنت 5 مرات بالسيلكون مع اني مريض ثلاثيميا ولغاية النهاردة محدش عرف سبب اللي جالي وانا عايز علاج نهائي يخلصني من التعب الدوالي دية مع العلم ان الكبد سليم هو بس الطحال متضخم شوية ممكن حل

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممكن جلطة فى الرويد الطحالى

      Delete
  39. يادكتور اعاني من الالم في معده من ذو سنوات الالم في بديت المعده مصحبه غثيان وخرج الالم في ظهر ؟؟

    ReplyDelete
  40. يادكتور انا اعاني من سنوات من الالم في المعده لالم في بديت معده مصحب غثيان وخرج الالم في ظهر اخذات علاج الجرثوم الامعده والتهابات المعده مافيه نتيجه ؟ وحل ياجكتور

    ReplyDelete
    Replies

    1. عند وجود الم بالظهر يفضل عمل تحاليل واشعةعلى البنكرياس

      Delete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. دكتور احمد انا كنت شربت مية منقوع الصمغ العربي عشان الكلى بس عمل معايا حالة انتفاخ رهيبة في مستوى اعلى المعدة (هو اختصاصي الاعشاب كان نبّه ان مية اللبان بتعمل غازات ) لكن المشكلة ان الانتفاخ لسة مستمر حتى لما بطلت لشرب مية اللبان (اديني دلوقتي اسبوعين ) , و دلوقت اصبحت نوع من المغص متواصل وصعوبة في التكريع احيانا . رحت الدكتور اداني دَوا بتاع علاج عرضي للانتفاخ , اصبحت فيه كمان حروشة تحت اللسان و في الحلق تيجي و تمشي

    ReplyDelete
  43. الحقيقة لا اعلم مكونات ما تقول لكن من الممكن ان تكون سببت لك تقرحات بالمعدة ادت الى تلك الاعراض

    ReplyDelete
  44. انا بقالى اكتر من شهرين بتعالج من التهاب المعدة و عندى ضيقة فى التنفس و حاليا مدينى دواء مهدا

    ReplyDelete
  45. مرحبًا، بارك الله فيك.
    لدي مشكلة، وأرجو منك إفادتي.
    قبل اسبوعين أثناء تناولي الإفطار* شعرت بألم أسفل المريء بالجهة اليمنى وكأنه انجرح! واستمر يؤلمني وأشعر بحرقة في المكان كلما أكلت؛ بعدها بيومين بدأت اشعر بغثيان مستمر حتى الاسبوع الماضي أصبت بنزلة برد وكان الغثيان شديد ومعه قيء حتى أنني لا أستطيع الأكل أبدًا، ذهبت إلى الطبيب ووصف لي دواء للزكام ولإنسداد الأذن ودواء للغثيان (Primperan 10mg) ثلاث حبات باليوم لمدة 5 أيام؛ خفف من الغثيان حتى انتهت المدة، ثم عاد الغثيان شديدًا لدرجة لا أحتمل معه الروائح ولا الألوان وقيء كلما أكلت! استمر يومين وذهبت إلى طبيب آخر ووصفت له كل ما مررت به وأخبرني أنني ربما أعاني من التهابات المعده والقولون من خلال وصفي للمشكلة.
    وصف لي دواء (Duspatalin retard 200mg) كبسولة قبل الأكل مرتين يوميًا لمدة شهر، وحبة قبل أحد الوجبات يوميًا من دواء (Pantozol 40mg) لمدة شهر أيضًا، طالبني بالإبتعاد عن المأكولات الدهنية والحارة. بعد ثلاثة أيام من أخذ الدواء خف تدريجيًا الغثيان حتى زال ولله الحمد، ولكن المشكلة أنني أشعر بنبض وبإنتفاخ شديد في البطن من الجهة اليسرى أسفل الصدر، مع إحساس بالإمتلاء وضيق في الصدر، وعند الاستلقاء أشعر بإرتجاع المريء بدون حرقة، وهذا اليوم شاهدت تقرح برأس أصفر في حلقي، وألم في الجهة اليسرى في آخر الحلق! هل شرب الماء البارد يسبب تقرح الحلق؟
    لا أعلم أين المشكلة هل هي من المريء أم من المعدة أو القولون! وهل الأعراض الجانبية للدواء طبيعية أم يجب أن أوقفه؟ وماذا يجب أن أفعل؟ وهل المنظار ضروري في حالتي، وهل تستدعي رعاية عاجلة؟
    لا أعلم إن كان الأمر مهمًا؛ ولكنني أكتئب وأصاب بنوبات الهلع عندما أواجة مشكلة صحية.
    مع الإيضاح؛ أنني حاليًا لا آكل إلا الرز والخضار المطهوة والسندويش و القليل من القهوة العربية فقط.

    * الإفطار مُعد خارج المنزل.

    كل الشكر والتوفيق.

    ReplyDelete
  46. لسلام علكيم دكتور انا علي من الجزائر مند اسبوع قمت من النوم صباحا وانا احس بالم كبر في منطقة الكلى اليسرى اليوم التالي دهبة الي طبيب مختص عملي ايكوفظهر عندي رمل في الكلى بدات باخد الادوية ونصحني بشرب الماء كثيرا واكن مند يومين ومعا الصباح الباكر صحوت علي الم في كلى نتيجة لتحرك الرمل من اجل خروجه فدهبة اعلي عيادة وقامو باعطائي حقنة للالم مع العلم اني لم اكل اي شى اي قمة باخد الحقنة علي الريق وبعدها عدة الي البيت لان الممرض اخبري ان الحقنة منومة وعندما استيقظة من النوم احسس انا الدنيا تدور بي وارها تتحرك دوار في راسي وعندما اردة ان اتناول الافطار هنا الكارثة اي شى اقوم باكله اقوم بارجاعه حتي الماء وبعدها دهبة للطبيب فاخبرني انا السبب هو الحنقة التي اخدتها علي الريق استهدفة مباشرة المعدة لاننها كانت خاوية قام اعطائي ادوية للمعدة مثل مالوكس وهو مضاد للحموصة والام المعدة وايضا كلاموكسيل لعلاج القرحة المعدية او العفجية وايصا دواء فلازول دواعي استعمله كتالي الزحام الاصابة بالجيارديا المعوية داء المشعرات البولي التناسلي التهاب المهبل غير المحدد الاتهابات الناتجة عن الجراثيم الاهوائيى الحساسة التهابات التقرحية الحادة والتهابات الاسنان الحادة الوقاية من الاتهابات التاجمة عن المداخلات الجراحية قنت باخد الادوية مع علم انا الطبيبي نصحني ان اتوقف عن اخد اديوة الكلى حتي تتحسن المعدة مع العلم انا اعراص التي صاحبتني دوار عدم القدرة علي الوقوف احس كل جسمي ضعيف كثر الارجاع كل شى اكله ارجعه ظيق في الدر انتفاخ في البطن قلق من اي شى لدرجة انو كنت حايب اشيل ملابسي واطلع اجري في الخارج التعرق كبترة حتي لما رحت للمستشفى باليل عشان يعطوني حقنة مشان ايقاف الم الامعدة ومشاكلها ظل عندي انتفاخ في البطن كثير مزعج وغير محتمل ما ارتحت ختي لما خرج ليح اريد ان اعرق الهل الحنة هي السبب و شو عملتلي بالتحديد وهل تنصحني اعمل منظار الخلاصة شو تقيمك والنصحة

    ReplyDelete
  47. علاج الكلى اثر على المعدة استمر فى شرب الماء بكثرة واوقف المسكنات للكلى و استمر على علاج المعدة ١٠ ايام اذا حدث تحسن تكون مجرد التهابات اذا استمر الالم انصح بعمل منظار معدة

    ReplyDelete
  48. السلام عليكم دكتور
    من اكتر من شهر وعندي الم بالمعدة ورحت لاعمل تحاليل ولأني انا بتركيا ما فهمت من الدكتور بس هو وصفلي ابر للفيتامينات لأني عندي نقص كبير بالوزن وما عمبقدر اكتسب وزن لعدم قدرتي على اكل انوع مختلفة من الاطعمة.
    وكمان وصفلي دواء تركيبه Lansoprazol. وعمبفيدني بس ممكن اعرف اذا الدواء لالتهاب المعدة؟
    وايضا احيانا بيضعف جسمي لدرجة ما بقدر الاتزان او التركيز وما بقدر احس باطرافي وبصعب عندي التنفس وببدأ جسمي يبرد. وكمان الدكتور اعطاني دواء تاني اسمه ferro sanol duodenal
    وتركيبه 100mg Fe++
    ممكن اعرف شو سبب ضعف جسمي لهذه الدرجة مع العلم انو ضغطي بكون طبيعي. هل هو بسبب نقص الدم والغذاء عندي؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. نعم هذا العلاج لالتهابات المعدة
      و هذه اعراض فقر دم و الطبيب كتب لك حديد واذا لم يحدث تحسن ينصح بعمل منظار معدة

      Delete
  49. بس ممكن سؤال تاني يا دكتور هلأ حبوب الحديد بأثرو على معدتي؟ لأني لما بأخذ حبة بعد فترة قصيرة معدتي بتوجعني كتير بأول تلات ايام باخذهم

    ReplyDelete
  50. نعم حبوب الحديد تؤثر على المعدة

    ReplyDelete
  51. بتنصحني اخدهم ولا اوقفهم؟

    ReplyDelete
  52. السلام عليكم
    كيفك دكتور
    دكتور انا الوالده الله يحفظها أكلت شي من برا ومن 3 أيام وهي تعبانه طبعا بدأ معاها الموضوع بألم بالمعده واسهال و تاني يوم الحمدلله وقف الإسهال بس الم المعده مستمر معاها وهي رفضت تروح المستشفى فا ايش اقدر أعطيها أو أكلها شي من الممكن انو يريحها
    يعطيك العافية دكتور

    ReplyDelete
  53. السلام عليكم دكتر انا عندي ارتجاع وحامل في الشهر الرابع اخذت دواء موتيليم ما نفع واخذت دواء رانيتيل ودواء اوديس لاكن دون جدوى احس دائما بالام في سدري واختناق وكثيرا الام بالحلق شو اعمل

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممكن ناخد controloc 40
      هو category B فى الحمل
      يعنى امن
      بس مفيش دراسات كافية

      Delete
  54. السلام عليكم دكتور انا فحصت عند طبيب وقال عندي التهاب في المعده والمري وفيه جرثومه في المعده ..بس انا عندي مشكله في التنفس يصير عندي ضيق تنفس شديد في الصدر بعد الاكل ويزيد ضيق التنفس عند زياده الغازات فالمعده للعلم باني قد قمت بفحص الصدر والرئتين والحمدلله كل شي سليم..
    وهل المعده تسبب ضيق تنفس؟! وماهو العلاج؟!

    ReplyDelete
    Replies
    1. نعم التهابات و قرح المعدة تسبب صعوبة فى التنفس و علاجه هو علاج المعدة مما فيها

      Delete
    2. السلام عليكم

      Delete
    3. لو سمحت يادكتور سبق لي ان اخذت استوهالت ٤٠ مرتين ولكن لم يخبرني الطبيب بسبب ذلك ولكنة بناء علي شكواي من الم في اعلي البطن اسفل الضلوع وكان ذلك من طبيب يعالجني من جلطة اصابتني منذ خمس سنوات ولم اوقف الاسبرين الا من تلات شهور المهم من عشرة ايام قمت بعمل جلسة كافيتيشن للتخسيس الموضعي ولم تكن علي البطن الا لوقت قصير بما في ذلك اسفل الضلوع الذي كان سليما وبعدها اشعر بحرقة في هذا المكان يصاحبها تقلصات عند تناول الطعام العادي وقد تسبب الاسهال مما دفعني للامتناع عن الطعام الا بقسماط وتفاح وزبادي حتي الان مما يسبب لي امساك هل لجلسة الكافيتيشن تأثير سئ علي او علي معدتي علما باني اعاني من القولون العصبي

      Delete
    4. السلام عليكم

      Delete
  55. السلام عليكم دكتور انا فحصت عند طبيب وقال عندي التهاب في المعده والمري وفيه جرثومه في المعده ..بس انا عندي مشكله في التنفس يصير عندي ضيق تنفس شديد في الصدر بعد الاكل ويزيد ضيق التنفس عند زياده الغازات فالمعده للعلم باني قد قمت بفحص الصدر والرئتين والحمدلله كل شي سليم..
    وهل المعده تسبب ضيق تنفس؟! وماهو العلاج؟!

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرحبا دكتور من سنة ونص صار معي الم في المعدة وضيق في التنفس عملت منظار طلع معي فتق حجابي انزلاقي وتقرحات بالمعدةاعطاني ادوية الامبيرازول وحمية طعام من سنة بدأت اشعر بشيء عالق براس المعدة واسفل المري مزعج مع الم وكان الشعور متقطع اما الان مستمر يزول عند شرب الماء او تناول الطعام لكن سرعان مايعود ماهو هذا الشيء العالق براس المعدة ارجود الفادة ولك جزيل الشكر

      Delete
  56. لو سمحت يا دكتور انا عندى قرحة بالمعده وقولون عصبى وكتبلى الدكتور ادوية مع موتيليوم 10 مجم 3 مرات يوميا لمدة اسبوع بس انا خايفه جدا من موتيليوم بسبب اللى بقراه عن خطورته على القلب فهل دا صحيح فعلا وشكرا

    ReplyDelete
    Replies
    1. الموتيليوم امن و لم نرى له مشاكل جانبية رغم كثرة استخدامه
      المهم الا تستمر عليه فترة طويلة

      Delete
  57. ماعلاقة البرد بحرقان فم المعده
    لان حرقان فم المعده لاياتي الا اذا تعرضت للبرد

    ReplyDelete
  58. هل يستطيع مريض قرحة المعدة اخد دواء
    فيرسيرك verserc

    ReplyDelete
  59. هل يستطيع مريض قرحة المعدة اخد دواء
    فيرسيرك verserc

    ReplyDelete
  60. دكتور بقالى سنة بتعالج من التهاب معدة وعملت منظار مرتين وطلع التهاب فى المعدة وقولون التهاب اخدت كورتيزون سولبريد20 لمدة شهرين ارتحت شوية ورجع تعب تانى والقئ صباحا وتنفخ فى البطن وانا باخد زنتاك 300 مرتين وقبل النوم رايسك ومتوليوم اية الحل فى معدتى

    ReplyDelete
  61. دكتور بقالى سنة بتعالج من التهاب معدة وعملت منظار مرتين وطلع التهاب فى المعدة وقولون التهاب اخدت كورتيزون سولبريد20 لمدة شهرين ارتحت شوية ورجع تعب تانى والقئ صباحا وتنفخ فى البطن وانا باخد زنتاك 300 مرتين وقبل النوم رايسك ومتوليوم اية الحل فى معدتى

    ReplyDelete
    Replies
    1. التشخيص اول خطوة للعلاج
      لابد من الكشف جيدا ورؤية النتائج السابقة جيدا

      Delete
  62. مساء الخير يادكتور
    معايا والدتى فجاءة لقينا الهيوجلوبين عندها 5.5 فادخلت المستشفى واخدت 4 اكياس دم لحد ما بقى 11 لكن بعد 3 اسابيع ضعفت تانى وعيدنا نفس النحليل طلع الهيوجلوبين بردو 5 وكان لﻻسف نسبة السيوله عندها 6 ﻻنها بتاخد ماريفان لكن اخدت جرعة غلط بعد اخر تحليل سيوله فالدكتور طلب عمل تحليل براز للدم المخفى وطلع فيه وكان لونه اسود فطلب منظار لكن لﻻسف المحافظة كلها مفهاش وﻻ مستشفى فيها دكتور للمنظار رغم انها مدينة سياحية شرم الشيخ فسالنا دكتور من القاهرة لو ينفع ننزلها القاهرة قال اﻻمر مش صح ومينفعش عشان صحتها ودلوقت هى بالمستشفى بتاخد موتيليوم وبتاخد كونترلوك وكمان قرص من ليبراكس بس مش عارفة اتصرف نهائى وانا عارفة ان الدكاترة هنا ضعاف شوية فارجوك لو فى حل علما انها كانت من سنة خلصت عﻻج كيماوى درجة اولى و وكانت المتابعة كل 3 شهور باشاعة مقطعية على البطن والحوض بالصبغة وكلو كان بيطلع كويس لحد شهر 1 اﻻ فات وعملت 5 مرات سونار وبردو بيطلع كويس فارجوك قولنا نتصرف ازاى
    شكرا

    ReplyDelete
    Replies
    1. والدة حضرتك محتاجة حجز لحين تحسن. الحالة العامة ثم يتم عمل منظار معدة قولون و اشعة

      Delete
  63. دكتور الجلطة موقف حاليا الماريفان نهائى لمدة اسبوع وانا مﻻحظة انها بتخس

    ReplyDelete
  64. لو سمحت يادكتور انا تقيئت دم والبراز كان اسود وانا فى السعوديه والبراز كان مصحوب بدم روحت المستشفى الدكتور عمل منظار وتحاليل ولقى قرحة قى الاثنى عشر واحمد لله البراز بقى لونه الطبيعى والدكتور قالى خد العلاج ده وامشى عليه لمدة ستة اشهر العلاج اسمه نكسام ايزوميبرازولوانا خايف القرحه ترجع تانى وقلقان

    ReplyDelete
    Replies
    1. التزم بالعلاج و الأكل وأن شاء الله يتم الشفاء

      Delete
    2. التزم بالعلاج و الأكل وأن شاء الله يتم الشفاء

      Delete
  65. لو سمحت يادكتور انا تقيئت دم والبراز كان اسود وانا فى السعوديه والبراز كان مصحوب بدم روحت المستشفى الدكتور عمل منظار وتحاليل ولقى قرحة قى الاثنى عشر واحمد لله البراز بقى لونه الطبيعى والدكتور قالى خد العلاج ده وامشى عليه لمدة ستة اشهر العلاج اسمه نكسام ايزوميبرازولوانا خايف القرحه ترجع تانى وقلقان

    ReplyDelete
  66. لو سمحت يادكتور سبق لي ان اخذت استوهالت ٤٠ مرتين دون ان يخبرني الطبيب بسببه ولكنه بناء علي شكواي من حرقان او ضيق في منطقة اعلي البطن واسفل الضلوع مباشرة علما باني تناولت لدوية كثيرة وكان ذلك من طبيب يعالجني من جلطة بالساق اصابتني من خمس سنوات ولم اتوقف عن اخذ الاسبريب الا من ٣ شهور ومنذ ١٠ ايام قمت بعمل جلسة كافيتيشن للتخسيس الموضعي ولم تكن علي البطن الا لوقت قصير ومن بعدها عاودني الحرقان اعلي البطن وكان قد توقف لمدة وصاحبه مغص واسهال اذا تناولت طعام عادي مما دفعني للاعتماد علي التفاح والزبادي والبقسماط فقط حتي اصابني الامساك وبعدها اكل يجي اسهال وهكذا فاخذت موجيفيت سبازكولون ليومين مع اكل محدود والمحافظة ولكن اشعر بتقلصات من وقت لاخر هل اخذ الاستوهالت تاني مع هذة الادوية وهل للكافيتيشن دخل ف شكواي وهل العرقسوس مفيد لي ان يضر بالسيولة وما راي حضرتك بما علي فعله مع
    جزيل الشكر ة

    ReplyDelete
  67. لو سمحت يادكتور سبق لي ان اخذت استوهالت ٤٠ مرتين دون ان يخبرني الطبيب بسببه ولكنه بناء علي شكواي من حرقان او ضيق في منطقة اعلي البطن واسفل الضلوع مباشرة علما باني تناولت لدوية كثيرة وكان ذلك من طبيب يعالجني من جلطة بالساق اصابتني من خمس سنوات ولم اتوقف عن اخذ الاسبريب الا من ٣ شهور ومنذ ١٠ ايام قمت بعمل جلسة كافيتيشن للتخسيس الموضعي ولم تكن علي البطن الا لوقت قصير ومن بعدها عاودني الحرقان اعلي البطن وكان قد توقف لمدة وصاحبه مغص واسهال اذا تناولت طعام عادي مما دفعني للاعتماد علي التفاح والزبادي والبقسماط فقط حتي اصابني الامساك وبعدها اكل يجي اسهال وهكذا فاخذت موجيفيت سبازكولون ليومين مع اكل محدود والمحافظة ولكن اشعر بتقلصات من وقت لاخر هل اخذ الاستوهالت تاني مع هذة الادوية وهل للكافيتيشن دخل ف شكواي وهل العرقسوس مفيد لي ان يضر بالسيولة وما راي حضرتك بما علي فعله مع
    جزيل الشكر ة

    ReplyDelete
  68. يادكتور من فضلك اريد معرفة رأيك. في رسالتي وانتظر الرد وشكرا

    ReplyDelete
  69. يادكتور من فضلك اريد معرفة رأيك. في رسالتي وانتظر الرد وشكرا

    ReplyDelete
  70. اسف دكتور مرضتيش على سؤالى انا باخد كورتيزون عشان التهاب المعدة والقولون 5مج فى اليوم هل تري دا علاج لحاله التهاب مزمن فى معدة اللى عمندى عملت منظار كلع التهبات وعملت ميكروب حلزونى كزا مرة مطلعش عندى وانا اتعالجت فى الحميات عندكو من ميكروب فى المعدة ياريت تفيدنى فى موضوع كورتيزون

    ReplyDelete
    Replies
    1. الكورتيزون بيزود التهاب المعدة
      لكنه علاج لانواع معينة من التهابات القولون

      Delete
    2. بس لما اخدتة ارتحت معدتى شوية طب حضرتك تفيدنى بقية ابطلة دلوقتى وازاى

      Delete
    3. انا بقالى شهرين باخدة سولبيرد 20 ربع قرص بالله عليك افيدنى دكتور احمد لو عندك رقم خاص ابعتهولى ربنا يخليك

      Delete
    4. هل ياترى فى عملية كى للالتهابات المعدة بالمنظار

      Delete
    5. هل ياترى فى عملية كى للالتهابات المعدة بالمنظار

      Delete
  71. اسف دكتور مرضتيش على سؤالى انا باخد كورتيزون عشان التهاب المعدة والقولون 5مج فى اليوم هل تري دا علاج لحاله التهاب مزمن فى معدة اللى عمندى عملت منظار كلع التهبات وعملت ميكروب حلزونى كزا مرة مطلعش عندى وانا اتعالجت فى الحميات عندكو من ميكروب فى المعدة ياريت تفيدنى فى موضوع كورتيزون

    ReplyDelete
  72. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. .
    دكتور انا عملت منظار وعندي التهاب حاد بالمعده. .استخدمت حبوب لمده أسبوعين ومافي تحسن احس بدوخه وغثيان والم وحرقة بالمعده. وصباحا عندي حموضة شديده ما اقدر ابلع أو اتكلم إلا لو اكلت أكل يعني في رمضان اعاني مع الحموضة ..عندي حساسية حب الشباب من بعض الاكلات وفصيله دمي
    o+وعمري 21 ..
    هل في علاج طبيعي غير حبوب المضادة لالتهاب المعده
    رمضان قريب وحابه اعالج معدتي والحموضة
    وجزاك الله الجنة *-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. حالة حضرتك محتاجة كشف

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. عملت كشف بالمنظار بس المشكلة عندنا دكاتره مو خبره. .هل في اكلات مفيده تقلل الالتهاب؟ *^*

      Delete
  73. سف دكتور مرضتيش على سؤالى انا باخد كورتيزون عشان التهاب المعدة والقولون 5مج فى اليوم هل تري دا علاج لحاله التهاب مزمن فى معدة اللى عمندى عملت منظار كلع التهبات وعملت ميكروب حلزونى كزا مرة مطلعش عندى وانا اتعالجت فى الحميات عندكو من ميكروب فى المعدة ياريت تفيدنى فى موضوع كورتيزون

    ReplyDelete

  74. بس لما اخدتة ارتحت معدتى شوية طب حضرتك تفيدنى بقية
    انا بقالى شهرين باخدة سولبيرد 20 ربع قرص بالله عليك افيدنى دكتور احمد لو عندك ر
    هل ياترى فى عملية كى للالتهابات المعدة بالمنظار
    عاوز اتواصل معاك بتليفون اصل محجوز فى مستشفى

    ReplyDelete
  75. ياريت اعرف اوقف كرتيزون ازاى لاحسن عندى دوخة وضغطى واطى انا باخد ربع قرص 20 ييوم ويوم

    ReplyDelete
  76. عاوز اعرف اية الاكل لجراحة بتل بالمعدة يوجد قرحة بالمعدة وكمان يوجد تليف

    ReplyDelete
  77. السلام عليكم.. يا ريت لو فيك تفيدني دكتور.. انا بعاني من كحة (سعال) مصحوبة ببلغم شفاف وببعض الأوقات بتكون جافة وآلام بالمعدة وبوصل لحد الغثيان والقيء في بعض الأوقات من أكتر من 8 شهور .. تم تشخيص حالتي على انها حساسية والتهاب في القصبات الهوائية وأخدت ابرتين مرتين وخفت حالتي شوي بس لسه في كحة ولسه في وجع قوي بالمعدة وغثيان وقيء

    ReplyDelete
  78. السلام عليكم ، دكتور اريد ان اسئلك هل شراب النعناع مضر لشخص مصاب بالتهاب المعدة . ارجوا منك الاجابة و شكرا

    ReplyDelete
  79. السلام عليكم
    لو سمحت يا دكتور انا بحس بوجع في المعدة و حرقان فيها و مش بستحمل اكل اي حاجة
    و عايزة اعرف ايه الاكل اللي ممكن اكله بس المشكلة اني مش بحب اكل حاجة مسلوقة

    ReplyDelete
  80. سلام ممكن اعرف ادا كاكاو - بيض بالجبن مقلي - البيض مقلي يضر بالمريض ممكن اجابه بسرعه ادا كان ممكن

    ReplyDelete
  81. السلام عليكم
    لو سمحت يا دكتور أحمد ربنا يجزيك خير
    انا بعاني من فقدان شهية مستمر طول اليوم ورغبه في القئ وبتشتد هذه الحاله عن الاستيقاظ من النوم ولمدة لا تقل عن ٦ساعات وبتكون مصحوبه بضيق في التنفس برجاء افادتي اعمل ايه ربنا يجزيك خير

    ReplyDelete
  82. حضرتك محتاجة كشف جيد و احتمالية لعمل منظار معدة حسب حالة حضرتك بعد الكشف

    ReplyDelete
  83. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  84. السلام عليكم
    جالي قئ و اسهال يوم واحد مع دوخه مستمره من 3 اسابيع و ضيق في النفس و الام في المعده و عملت سونار طلع الحمد لله كويس و التحاليل طلع انزيمات البنكرياس 177 و المتوسط...من25ل 125 و في اميبا في التحليل.. اخدت فلادازول 3ايام
    و دياكس كبسوله بعد الاكل و قبل الكل سباسمو ديجيستين و كولوفريل . و الصبح كبسوله بيبزول و كبسوله بليل..
    اشعر بتحسن بس الانتفاخ مستمر مع العلام مش باكل غير مسلوق و تفاح
    و لما بنام علي الجانب الايسر بحس بوجع و نغزات في صدري

    ReplyDelete
  85. يادكتور عملت فحض وطلع عندي جرثومة معده 15خليه صديديه هل المشكله كبير ام يمكن تداركها بالادويه والانتظام بالاكل وماهو الاكل الافضل لمرضي جرثومة المعده مع العلم انو الدم عندي قليل وجزاك الله خيرا يادكتور احمد

    ReplyDelete
  86. د. احمد انا عمري 15 سنه وعندي التهاب شديد في المعده والقولون

    ReplyDelete
  87. السلام عليكم لو سمحت يا دكتور احمد انا زوجتي حامل ف الشهر التالت ففي اول حملها يصاحبها التهاب ف المعده وارتجااع وحرقاان جااامد ف فم المعده ولا تبلع ريقها ما الدواء المناسب وهل سينتهي بعد اول ثلاثه اشهر

    ReplyDelete
  88. دكتور انا عملت منظار وظهر لي ان عندي التهاب معدة مزمن والتهاب ف الاثني عشر مزمن وارتجاع مرئ وباخد نيكسيام 40 مره ف اليوم و ميوكوستا ٣ مرات و جاستروفيت مرتين ف اليوم وجافيسكون قبل الاكل هل العلاج صحيح وكام مده علاج الالتهاب وهل الشعور ب اعراض الالتهاب هتزال موجوده

    ReplyDelete
  89. مساء الخير ارجو الرد بأقرب وقت اختي عملت منظار للمعدة وطلع عندها التهاب بالمعدة وشربت الدواء بس الالم مزال وكمان هي تعملها الدوخة وماتقدر تقوم من الفراش واي شيء تأكلو يوجعها هلا هيا عم تتناول بس الحساء خضر

    ReplyDelete
  90. سلام دكتور احمد
    من قبل يومين اكلت مقليات و في نفس الليلة احس بغثيان و دوخة و لا استطيع الاكل و سار هذا يومين ولازلت احس بنس الاعراض انا معدتي جد صغير و احيانا احس بالام اذا اكلت شيءا غير جيد مع العلم اني كنت رياضية اختصاصية مدة ١٦ سنة و لم اعاني من اي مرض طوالة هذه المدة وانا و بدات الام . من فضل هل انا مريض

    ReplyDelete
  91. الم في اعلى المعدة ( التهاب او سخونيه في اعلى المعدة ووالدكتور شخص على انه التهاب فى جدار المعدة والتهاب فى القولون وانا اعانى من القولون العصبي وعملت منظار واشعة مقطعية بالصبغة والنتيجة عدم وجود شئ
    وتم اعطاء الكثير من الادويه بدون جدوي
    لكن يتم اعطاء فى المستشفى من حين لاخر محاليل يوضع فيها كونتر لوك وبعض الادويه ولكن لاتوجد نتيجه الا بعد اخذ محلول الانجكتمول

    ReplyDelete
  92. السلام عليكم و رحمة الله, اعاني من القرحة المعدية بسبب التوتر و الله لا ادري كيف اتخلص من الامها الشديدة مع العلم ان التوتر سببه الدراسة.

    ReplyDelete
  93. يمكنني مشاهدة قناة الطب النبوي على البث التلفزيوني عبر الانترنت easybox جهاز
    https://easybox.tv/product/easybox-arabia/

    ReplyDelete
  94. لو سمحت يادكتور فيه راجل مسن ٨٢ يعاني من ضعف في عضلة القلب ويأخذ ليها دواء الاسبوسيد .منذ ١٠ ظهرت علامات قئ وزغطة وفقدان للشهية .فكشفنا عليه وجد عنده إلتهاب في المعده فكتب ليه موتينورم وداونوبرازول طمني عليه يادكتور وجزاك الله خيرا ه

    ReplyDelete
  95. كنت اعانى من الام بالمعدة مع القئ ومرة كان مصحوب بالدم وعملت منظار وتم التشخيص قرحة بالمعدة ومستمرة عالدوا بقالى 3 اشهر بدون تحسن والدكتور قالى ممكن نلجأ للكي او للحقن
    فكنت عايزة اعرف الكي والحقن عبارة عن اؤه

    ReplyDelete
  96. لو القرحة بها شريان ظاهر يسبب النزيف يتم حقنه بابرة عن طريق المنظار او كيه بواسطة جهاز حرارة

    ReplyDelete
  97. اعاني من الم في منتصف الصدر والظهر معا، لا استطيع النوم منهم مع غازات محتبسة، وغصة في منتصف الصدر، اخشي تكون هذه الآلم مشكلة بالقلب لا قدر الله، ماذا علي ان
    افعل دكتور ..الله يبارك فيك

    ReplyDelete
  98. اعمل رسم قلب و ايكو و تحليل انزيمات قلب

    ReplyDelete
  99. لو سمحت يادكتور انا تقيئت دم والبراز كان اسود وروحت المستشفى ودخلت العناية المركزة عشان نزفت كتير زي ماقالو وعملت منظار وطلعت قرحة قى صغيرة المعدة والاثنى عشر والحمد لله البراز بقى لونه الطبيعى والدكتور قالى خد العلاج ده(كونترولوك40 الصبح وكونترولوك 20 بالليل وجاستروفيت ومضاد حيوي اسمه كلاسيدXL خمسمية مليجرام) لي سؤال هل قرحة المعدة والاثنى عشر مرض مزمن وهل هفضل اشرب الدواء مدى الحياة ولا لفترة مؤقته وهل القرحه ممكن ترجع تانى .. ارجو ردك الكريم

    ReplyDelete
  100. العلاج لفترة حسب حجم القرحة ثم يتم اعادة المنظار للتأكد من شفائها

    ReplyDelete
  101. العلاج لفترة حسب حجم القرحة ثم يتم اعادة المنظار للتأكد من شفائها

    ReplyDelete
    Replies
    1. اشكرك يادكتور على ردك بس هل الدوا اللي باخدوا ده بيساعد في التئام القرحة وعايز اعرف هل القرحه شئ مزمن

      Delete
  102. القرحة بتخف لو التزمت بالعلاج والاكل
    والعلاج يساعد على التئام القرحة

    ReplyDelete
  103. هل مطحون القرض مع العسل يفيد التهاب المعده

    ReplyDelete
  104. هل مطحون القرض مع العسل يفيد التهاب المعده

    ReplyDelete
  105. سلام دكتور احمد يجيني الم بالمعدة اذا ما اكلت فترة طويلة وبراز اسود لمدة يومين ووقف وكمان وخز بالجنب الايكن يجي ويروح حتى الم اعلى المعدة يجي فترة ويرووح وعندي السكري

    ReplyDelete
  106. براز اسود يعنى نزيف بالجزء العلوى
    لازم منظار معدة عاجل

    ReplyDelete
  107. براز اسود يعنى نزيف بالجزء العلوى
    لازم منظار معدة عاجل

    ReplyDelete
  108. السلام عليكم دكتور احس بالم في المعدة بعد بلع الطعام مباشرة اي عند مرور الطعام على المكان و لا احس باي الم في اي وقت اخر و لا مع اي نوع من الطعام فقط بطعم حامض في الفم احيانا و استعمل انزوبرازول 30 و لدي قلق و خوف فهل عندي قرحة ام التهاب و هل اجري منظار للمعدة شكر

    ReplyDelete
  109. صعوبة البلع من الأعراض التي تستوجب عمل منظار معدة لبيان السبب

    ReplyDelete
  110. السلام عليكم انا بحس بي وطه في فم المعدة اول ما بقوم من النوم بس اكل برتاح بس بيحصل ارتجاع وانا كنت كاشف من فاتر وعملت تحليل وقلي دا مايكروب حلزوني وداني علاج وراح ورجع تاني مش عارف الي عندي هل التهاب ام شبه قرحهارجو الراد

    ReplyDelete
  111. دكتور أنا أعاني من ألم في الجزء السفلي الأيمن من القفص الصدري مصحوب بدوار أتناول دواء رانيتيدين المضاد للحموضة ما هي الأدوية التي تنصحني بها

    ReplyDelete
  112. دكتور اعاني من وجع شديد من 5 أيام متواصل أعلى المعدة جهة اليسار ويزداد فجأ ويهدأ فجأة ويوقظني من النوم كثيرا ويصاحبه ألم شديد في الكتف الأيسر من الخلف مع إزدياد الألم عند تناول الطعام والشعور بالامتلاء السريع بمجرد بداية الوجبة

    ReplyDelete
    Replies
    1. وأشعر أيضا بوجع في القفص الصدري جهة اليسار وتجشؤ مستمر علما بأن هذة الأعراض لما تكن موجودة من قبل

      Delete
  113. اعمل منظار معدة لبيان السبب
    غالبا قرح بالمعدة

    ReplyDelete
  114. دكتور انا اعاني من البلغم سنين و ادخن و اب اخر سنه حسيت في ضيق شديد بالمرئ لدرجة انه احس بنسداد لما اكل و بالكويت عجزو دايم عبالهم ضيق تنفس و ربو و يعطوني ادويه و ما يمشي الحال لكن مع دكتور اب امريكا عطاني بنتازول 40 و حسيت بالمرئ شوي فتح و رجعت ادخن و رجعت الحاله و وقفت الحين تدخين بس حاس اب نشفان بالمرئ لدرجة البول يمشي بطيئ هل ارجع اخذ بنتازول 40 لاني وقفت تدخين ... و شكرا

    ReplyDelete

  115. بالضبط ارجع لل بنتازول 40 لان الارتجاع
    وجد بينه و بين اعراض الصدر ارتباط وثيق لذلك العلاج يقلل اعراض الاثنين

    ReplyDelete

  116. بالضبط ارجع لل بنتازول 40 لان الارتجاع
    وجد بينه و بين اعراض الصدر ارتباط وثيق لذلك العلاج يقلل اعراض الاثنين

    ReplyDelete
  117. زوجي عانى من البكتريا الحلزونية لفترة طويلة وتم علاجها ولكنه الآن يعاني من قئ مستمر حتى إذا تناول وجبات خفيفة وبسيطة

    ReplyDelete
  118. زوجي عانى من البكتريا الحلزونية لفترة طويلة وتم علاجها ولكنه الآن يعاني من قئ مستمر حتى إذا تناول وجبات خفيفة وبسيطة

    ReplyDelete
  119. القئ المستمر من الاعراض الخطرة التي تستوجب عمل منظار معدة لبيان السبب و علاجه و لاستبعاد وجود اورام لا قدر الله

    ReplyDelete
  120. بعد اذنك يا دكتور انا باخد انتوبرال وباكل مسلوق وبدا التجشؤ يقل وحرقان المعده اختفي والدكتور قالي قرحه وباخد انتوبرال40 مره صباحا لمده شهرين هو ممكن القرحه تعود بعد اما اخلص العلاج

    ReplyDelete
  121. حسب حجم القرحة
    بالمنظار لان كل قرحة و لها طريقة علاج حسب حجمها

    ReplyDelete
  122. حسب حجم القرحة
    بالمنظار لان كل قرحة و لها طريقة علاج حسب حجمها

    ReplyDelete
  123. دكتور هل دواء نكسيوم يعالج قولون؟

    ReplyDelete
  124. بحس بدوخة وممكن اقع منها ذهبت لعدة دكاترة وقالو لى التهاب ف المعدة واخدت علاج الالتهاب اتحسن وبعد العلاج مايخلص ارجع تانى ادوخ ومش 5ارف السبب عا

    ReplyDelete
  125. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  126. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  127. تم تشخيص التهاب في المعدة بالمنظظار Gastrtite antrale érythémateuse
    ما هو و خطورته وما تطوراته

    ReplyDelete
  128. السلام عليكم دكتور احمد
    الكلام ده حصل الاسبوع اللى فات انا كنت زعلانة من شوية مشاكل عائلية واتعصبت شوية فجأة ضربات قلبى زادت واطرافى تلجت واترخت وكان ضغطى واطى واخدتنى الاسعاف ولما عملت تحاليل الدكتور قاللى ان ده حالة نفسية من التوتر والعصبية والزعل ادت الى وجود جرثومة فى المعدة وفعﻻ انا كنت بشتكى من اﻻم فى معدتى جامدة جدااا وحموضة واﻻم فى صدرى بتخبط فى الظهر وبتزيد عند التنفس وانتقاخات علطول وافتكر ان مرة او مرتين بس كان البراز لونه اسود..عايزة اعرف ممكن الحالة النفسية تأثر على المعدة ؟؟
    وهل التشخيص ده مظبوط وايه اللى ممكن اعمله ؟؟
    وهو ادانى دوا اسمهheli cure و antopral

    ReplyDelete
    Replies
    1. البراز الاسود يعنى انه يحدث نزيف داخل المعدة
      حضرتك محتاجة منظار معدة

      Delete
  129. ارجو الرد سريعا يادكتور بعد اذن حضرتك

    ReplyDelete
  130. السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته زوجي يبلغ سبعون عاما يعاني من تليف كبدي وارتشاح مائي وأجريت له من شهر تقريبا ربط دوالي المرئ ويعاني من اسبوع تقريبا من بكتريا في المعدة وزيادة الامونيا برجاء افادتنا بالممنوع والمسموح في الغذاء المناسب

    ReplyDelete
  131. السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته زوجي يبلغ سبعون عاما يعاني من تليف كبدي وارتشاح مائي وأجريت له من شهر تقريبا ربط دوالي المرئ ويعاني من اسبوع تقريبا من بكتريا في المعدة وزيادة الامونيا برجاء افادتنا بالممنوع والمسموح في الغذاء المناسب

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://drahmedgalal.blogspot.com.eg/2014/04/blog-post_9128.html
      الإرشادات الغذائية لمريض التليف الكبدي والاستسقاء

      Delete
    2. http://drahmedgalal.blogspot.com.eg/2014/04/blog-post_8199.html
      الإرشادات الغذائية لمرضى الالتهاب الكبدي المزمن المصاب بدوالي المريء

      Delete
  132. انا بعاني من ارتجاع المرئ بقالي سنه
    كنت عايز اسالك حضرتك عن حاجه معنيه في نظام الاكل
    افضل نوع خبز لمرضي الارتجاع
    خبز ابيض - خبز اسمر - خبز دايت - خبز سن
    و افضل نوع ارز
    ابيض - بني - بسمتيو
    ارجو الرد المباشر علي السؤال و شكرا

    ReplyDelete
    Replies
    1. اى نوع مفيش مشكلة
      المشكلة لو فى سمسم او اى نوع من انواع الزيوت

      Delete
  133. السلام عليكم
    دكتور أنا بعاني من فترة 5 شهور تقريبا الام و تشنجات في المعدة و تشجؤ مصاحبة ل لألم في الرقبة ومنتصف الضهر بين الكتفين .. عملت منظار قال في التهابات بالمعدة والاثني عشر و أخذت أدوية بس ما أحس بتحسن كبير .. مع أني عملت تحاليل للقلب سليمة و تصوير أشعة سليمة و تحليل دم سليم و تحليل براز سليم ولكن عندي بعض ..الدهون على الكبد .. شو نصيحتك

    ReplyDelete
    Replies
    1. اعمل تحاليل على البنكرياس و القولون

      Delete
  134. السلام عليكم.. دكتور انا عندي التهاب معده بس بدون استفراغ ولدي اسهال خفيف وكان لدي صعوبة بلع وذهبت وعندي الم القولون واعطاني الدكتور الامبيرازول وريني وكميونكال.. هل هذي ادوية مناسبه ؟وكم مدة علاج التهاب المعدة اذا استمريت على نظام غذائي جيد وعلى العلاجات؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. حالة حضرتك محتاجة مناظرة و لو فى صعوبة
      في البلع لازم منظار

      Delete
  135. أنا حامل بشهري الثاني وطبعاً ترجيع كتير وبعدين بدأت أشعر بألم في المعده يشبه الجوع متواصل هل ذلك بسبب الترجيع المستمر أم معدتي أصيبت بإلتهاب.

    ReplyDelete
  136. هل السالمونيلا خطيره لدرجة ماقرأته عنها
    علما باني من مربي الحمام وهي ايضا تصيب الحمام وتفتك به..وما هي الطرق الصحيحه للوقايه منها

    ReplyDelete
    Replies
    1. نعم خطيرة ولابد من مراعاة النظافة العامة

      Delete
  137. السلام عليكم اخي في الله ..يا دكتور عملت منظار وقالي عندك فتق في الحجاب الحاجز وارتجاع في المرئ وكتب لي علي ديكسلانت ٦٠ لمده ٣ شهور وانا كنت واخده قبليها بشهر بس عندي صعوبه في البلع وبعد العصر كده نفسي بيتكتم اخد مع الديكسلانت ايه تاني وانا علي الحال ده بقالي اسبوع ..بالله عليك رد عليا وجعله الله في ميزان حسناتك

    ReplyDelete
  138. دكتور انا كنت بعاني من سبع شهور من تقلصات في الحنجره لااراديه مسببه للاختناق وعند البلع يفتح مجرى الهواء لدي والاطباء قالو انها من الارتجاع استخدمت الادويه طول هذه الفتره لكن ليس هناك اي تحسن!! بعدها قررت استخدام دواء موتيليوم مع دواء اخر نسيت اسمه المهم بعد ساعات من اخذ الدواء اتتني نوبه غريبه اشبه بالذبحه القلبيه اول مره احس فيها بحياتي الم حاد لايطاق بالجانب الايمن من الظهر طلع بعدها عالصدر ووانتشر على الرقبه والذراع وبعدها الم اخر في يسار الصدر والظهر كأنه مثل عرقين وظغط حاد بالصدر وعدم قدره على اخذ نفس من شدته ونبظ شديد قوي بالقلب وسريع جدا احسست بالموت وقتها ذهبت للطواري الدكتور لم يعرف مافيني فقال اكيد حموضه !!! فصرف لي ادوية حموضه لكن هذه المره لااستطيع احتمال الادويه لانه بعد استعمالها يأتيني صداع حاد ثقل شديد بالجسم خفقان بالقلب ودخلت المستشفى اعطوني مغذيات وابره خافضه للحراره لمن اوقفت الادويه ذهبت جميع الاعراض ماعدا الالم الذي سببه دواء الموتيليوم شعور بوخز مؤلم بيمين الصدر والظهر مع الم تحت ذراعي اليمني وساقي اليسرى وكأنها عروق او سيالات عصبيه كهربيه المها لايحتمل فمالذي اعاني منه يادكتور؟

    ReplyDelete
  139. دكتور من فضل حضرتك انا عندي قرحه في الاثنين عشر هل زيت الزيتون مضر إذا اكل على البارد وهل الاكل الفاكهة بعد العلاج مشكله وجزاكم الله خيرا

    ReplyDelete
  140. مرحبا الله يخليك انا حامل في بداية الشهر 8 وتجيني حماية وحرقة قوية فجربت جميع المسكنات اللي وصفتهل دكتورة متل كافسكون فهي ماعالجتني بالعكس تزيد الحموضة عندي ففي دكتورة وصفتلي حبوب نكسيوم قاعده هو الوحيد اللي يريح معدتي فسالت عنه دكتورة تانية تقول لا واخدين قوي ودكتورتي الأولى هي اللي وصفته لي الله يخليك طمني هذا دول انت للحامل ولا فيه

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

منظار المعدة

الزوائد اللحمية فى الجهاز الهضمى